1. nap
Az idei rendezvény témája a vezetés volt, mely napjainkban oly sokféle lehet, s amelyben oly sokszor vagyunk magunk is vezetők és vezetettek egyaránt. Vajon mitől függ, hogy egy-egy szituációban, terepen és közösségben melyik funkciót és milyen gyakran töltjük be? Ki a jó vezető és mitől az? És vajon ő mindig az? Lehet-e „a vezetést” tanulni?
Az idei diákparlamenti rendezvény lelkésze Zahorecz Pál, a szarvasi Vajda Péter Evangélikus Gimnázium iskolalelkésze volt. Nyitóáhítatában a diákparlament idei témájának indításaként a vezetőről, az este folyamán pedig a vezetettekről szólt.
Ezt követően a küldöttek bemutatták saját intézményeiket: beszámolókat hallgattunk, és prezentációkat, videókat láttunk az iskolai közösségi életről. A parlamenterek már az első nap estéjén hat csoportban tevékenykedtek, melyekhez külön színkódokat és pedagógus csoportvezetőket is kaptak.
A csoportok kialakításánál szempont volt, hogy olyan gyerekek dolgozzanak együtt, akik korábban még nem ismerték egymást.
Az ismerkedést és együttműködést erősítő játékok után a résztvevők a logikus gondolkodást és a természettudományos ismeretek kreatív alkalmazását megkívánó feladatokkal foglalkoztak.
Érdekes volt megfigyelni, hogy ugyanarra a problémára a csoportok eltérő, egymást is meglepő megoldásokat dolgoztak ki. A bemutatókon a csapatok nem egymással versengtek, hanem közösen szurkoltak a sikerért.
Akinek még a késő esti órákban is volt ereje, az szabadon, éjszakába nyúlóan sportolhatott: a röplabda-, kosárlabda-, futó- és focipályák, a csocsó- és pingpongasztalok, sőt a sportcsarnok egésze 23 óráig a gyerekek rendelkezésére állt.
2. nap
A lelkész a második nap reggeli áhítatát a résztvevőket is megmozgató gyakorlatokkal is színesítette (bizalomjáték, csoportpiramisok építése).
Ezen az áhítaton a jó vezető tulajdonságaival egészült ki a vezetés témaköre.
A diákok a parlament ideje alatt folyamatosan gyűjtötték a vezetőkre jellemző, szükséges és előnyös tulajdonságokat. Ahogy a jellemzők köre egyre bővült a táblán, úgy nőtt az egyes csoportok lehetősége is arra, hogy ezen szempontokkal a saját délelőtti és délutáni szekciós foglalkozásaik témáit bővítsék.
Az egyes csoportok saját projektmunkán is dolgoztak, és maguk dönthették el, hogy a jó vezetőre és vezetésre vonatkozó általánosan érvényes gondolataikat vagy a saját iskolájukból hozott, átvételre érdemes jó gyakorlatokat osztják majd meg a többiekkel. Természetesen a bemutató formáját, műfaját is a műhelymunkákon határozták meg, így a csoporton belüli döntéshozatal folyamatára akár több módszert is kipróbálhattak a munka során.
Az ebéd előtti pihenőidőben a Kiskőrösi Petőfi Sándor Evangélikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Szakgimnázium fúvószenekara adott koncertet.
Délután folytatódtak a csoportmunkák, majd a „vezetői kerekasztalnál” a résztvevők a vezetési stílusokról és az érdekérvényesítésről faggathatták a meghívottakat: Varga Márta nevelési és oktatási osztályvezetőt (Magyarországi Evangélikus Egyház Országos Iroda), Aradi András tolna–baranyai esperest, Kiss Zoltán ügyvezető igazgatót (AWA-Tech Consult Kft.) és a házigazdák részéről Andorka Gábor intézményvezetőt, Stargl Szilvia karvezetőt és György Ferenc sportvezetőt.
A gyerekeket leginkább az alábbiak érdekelték:
- Hogyan zajlik a vezetettek (pedagógusok) munkájának értékelése az iskolában?
- Milyen az alkalmasság és a teljesítmény megbecsülése és vezetői visszajelzése egy profitorientált cégnél?
- Mennyire hangsúlyosak a munkatársak felvételénél – a szakmai hozzáértés mellett – az egyes pozitív és negatív tulajdonságok, a rugalmasság és a képezhetőség?
- Hogyan kell felépíteni egy szervezetet, kialakítani a működését, meghatározni a célokat és az elvárásokat?
- Léteznek-e demokratikus és hierarchikus viszonyok ugyanazon szervezeten belül?
- Hogyan lehet és kell kezelni a felmondást, kellemetlen-e egy vezetőnek, ha meg kell válnia egy munkatársától?
- Mi a feladatdelegálás, és hogyan valósítható meg eredményesen?
- Létezhet-e demokrácia egy énekkarban?
- Mi az egyéni és mi a közösségi a sportban, és van-e demokrácia a focipályán?
- Mit jelent egyházunkban az, hogy alulról építkező és demokratikus?
- Van-e a vezetőnek vezetője?
3. nap
Reggeli után a csapatok bemutatták csoportmunkájuk „eredményét”. Láthattuk, milyen lehet és milyen legyen a jövő gimnáziuma (makett), vagy milyen lenne az ideális iskola közösségi élete, programjai, tanrendje (gondolattérkép). Megint mások „elrappelték” iskolai élettel kapcsolatos kívánságaikat és vágyaikat.
Zahorecz Pál a jó és rossz vezető és vezetés ismérveit tovább taglalva a záró istentiszteletet úgy építette fel, hogy mindannyian eljussunk arra a felismerésre, hogy egy vezetőnk van: az Úr! Az istentisztelet áldással és úrvacsorával zárult.