Vezetés – Evangélikus diákparlamentet tartottak Bonyhádon

Vezetés – Evangélikus diákparlamentet tartottak Bonyhádon

Share this content.

Szöveg: Libor Erika, fotó: Bujdosó Erika
Bonyhád – A Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium, Kollégium, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola adott otthont a 2019/2020-as tanév diákparlamentjének, ahol az elmúlt hétvégére az ország minden területéről érkező általános és középiskolás diákönkormányzati delegáltak vették át a péntek délután hazautazó kollégisták szobáit. Az alkalom az Evangélikus Pedagógiai Intézet (EPSZTI) szervezésében valósult meg.

1. nap

Az idei rendezvény témája a vezetés volt, mely napjainkban oly sokféle lehet, s amelyben oly sokszor vagyunk magunk is vezetők és vezetettek egyaránt. Vajon mitől függ, hogy egy-egy szituációban, terepen és közösségben melyik funkciót és milyen gyakran töltjük be? Ki a jó vezető és mitől az?  És vajon ő mindig az? Lehet-e „a vezetést” tanulni?

Az idei diákparlamenti rendezvény lelkésze Zahorecz Pál, a szarvasi Vajda Péter Evangélikus Gimnázium iskolalelkésze volt. Nyitóáhítatában a diákparlament idei témájának indításaként a vezetőről, az este folyamán pedig a vezetettekről szólt. 

Ezt követően a küldöttek bemutatták saját intézményeiket: beszámolókat hallgattunk, és prezentációkat, videókat láttunk az iskolai közösségi életről. A parlamenterek már az első nap estéjén hat csoportban tevékenykedtek, melyekhez külön színkódokat és pedagógus csoportvezetőket is kaptak.

A csoportok kialakításánál szempont volt, hogy olyan gyerekek dolgozzanak együtt, akik korábban még nem ismerték egymást.

 

Az ismerkedést és együttműködést erősítő játékok után a résztvevők a logikus gondolkodást és a természettudományos ismeretek kreatív alkalmazását megkívánó feladatokkal foglalkoztak.

Érdekes volt megfigyelni, hogy ugyanarra a problémára a csoportok eltérő, egymást is meglepő megoldásokat dolgoztak ki. A bemutatókon a csapatok nem egymással versengtek, hanem közösen szurkoltak a sikerért.

Akinek még a késő esti órákban is volt ereje, az szabadon, éjszakába nyúlóan sportolhatott: a röplabda-, kosárlabda-, futó- és focipályák, a csocsó- és pingpongasztalok, sőt a sportcsarnok egésze 23 óráig a gyerekek rendelkezésére állt. 

2. nap

A lelkész a második nap reggeli áhítatát a résztvevőket is megmozgató gyakorlatokkal is színesítette (bizalomjáték, csoportpiramisok építése).

Ezen az áhítaton a jó vezető tulajdonságaival egészült ki a vezetés témaköre.

A diákok a parlament ideje alatt folyamatosan gyűjtötték a vezetőkre jellemző, szükséges és előnyös tulajdonságokat. Ahogy a jellemzők köre egyre bővült a táblán, úgy nőtt az egyes csoportok lehetősége is arra, hogy ezen szempontokkal a saját délelőtti és délutáni szekciós foglalkozásaik témáit bővítsék. 

Az egyes csoportok saját projektmunkán is dolgoztak, és maguk dönthették el, hogy a jó vezetőre és vezetésre vonatkozó általánosan érvényes gondolataikat vagy a saját iskolájukból hozott, átvételre érdemes jó gyakorlatokat osztják majd meg a többiekkel. Természetesen a bemutató formáját, műfaját is a műhelymunkákon határozták meg, így a csoporton belüli döntéshozatal folyamatára akár több módszert is kipróbálhattak a munka során. 

Az ebéd előtti pihenőidőben a Kiskőrösi Petőfi Sándor Evangélikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Szakgimnázium fúvószenekara adott koncertet.

Délután folytatódtak a csoportmunkák, majd a „vezetői kerekasztalnál” a résztvevők a vezetési stílusokról és az érdekérvényesítésről faggathatták a meghívottakat: Varga Márta nevelési és oktatási osztályvezetőt (Magyarországi Evangélikus Egyház Országos Iroda), Aradi András tolna–baranyai esperest, Kiss Zoltán ügyvezető igazgatót (AWA-Tech Consult Kft.) és a házigazdák részéről Andorka Gábor intézményvezetőt, Stargl Szilvia karvezetőt és György Ferenc sportvezetőt.

A gyerekeket leginkább az alábbiak érdekelték:

  • Hogyan zajlik a vezetettek (pedagógusok) munkájának értékelése az iskolában?
  • Milyen az alkalmasság és a teljesítmény megbecsülése és vezetői visszajelzése egy profitorientált cégnél?
  • Mennyire hangsúlyosak a munkatársak felvételénél – a szakmai hozzáértés mellett – az egyes pozitív és negatív tulajdonságok, a rugalmasság és a képezhetőség?
  • Hogyan kell felépíteni egy szervezetet, kialakítani a működését, meghatározni a célokat és az elvárásokat?
  • Léteznek-e demokratikus és hierarchikus viszonyok ugyanazon szervezeten belül?
  • Hogyan lehet és kell kezelni a felmondást, kellemetlen-e egy vezetőnek, ha meg kell válnia egy munkatársától?
  • Mi a feladatdelegálás, és hogyan valósítható meg eredményesen?
  • Létezhet-e demokrácia egy énekkarban?
  • Mi az egyéni és mi a közösségi a sportban, és van-e demokrácia a focipályán?
  • Mit jelent egyházunkban az, hogy alulról építkező és demokratikus?
  • Van-e a vezetőnek vezetője? 

3. nap

Reggeli után a csapatok bemutatták csoportmunkájuk „eredményét”. Láthattuk, milyen lehet és milyen legyen a jövő gimnáziuma (makett), vagy milyen lenne az ideális iskola közösségi élete, programjai, tanrendje (gondolattérkép). Megint mások „elrappelték” iskolai élettel kapcsolatos kívánságaikat és vágyaikat.

Zahorecz Pál a jó és rossz vezető és vezetés ismérveit tovább taglalva a záró istentiszteletet úgy építette fel, hogy mindannyian eljussunk arra a felismerésre, hogy egy vezetőnk van: az Úr! Az istentisztelet áldással és úrvacsorával zárult.

Címkék: diákparlament - Bonyhád -

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!