A balesetről
Egyelőre nem tudni pontosan, hogy mi történt a Germanwings német légitársaság Barcelonából Düsseldorfba tartó, a francia Alpokban lezuhant járatával – közölte a Lufthansának, az anyavállalatnak az elnöke a Facebook-oldalán kedden. Carsten Spohr rövid közleményében együttérzéséről biztosította az utasok és a hajózó személyzet családtagjait, barátait. „Ha a félelmeink beigazolódnak, akkor ez fekete nap a Germanwings életében” – közölte.
Mint ismeretes, a Germanwings 9525-ös járata Barcelonából tartott Düsseldorfba, amikor az Alpok fölött eltűnt a radarok képernyőjéről. „Valószínűleg nincs túlélője a repülőkatasztrófának” – jelentette be Francois Hollande francia elnök. A lezuhanás helye a szárazföldön nehezen megközelíthető.
A flightradar24.com adatai szerint a repülőgép utolsó ismert helyzete helyi idő szerint 10.40-kor volt. A járat fél óra késéssel, 10 órakor indult el Barcelonából, 40 perccel a felszállás után tűnt el. Az adatok szerint mintegy 3-4000 láb percenkénti rátával süllyedt, majd 6800 láb (2000 méter) magasságban tűnt el a radarképernyőről.
Az Airbus 320-as típusú gép Alpes-de-Haute-Provence megyében Barcelonnette és Dignes-les-Bains nevű helységek között, Prads-Haute-Bléone falu mellett zuhant le, a több mint kétezer méter magas hegycsúcsok 1500-1800 méteres magasságban található völgyeiben. Az Alpok déli oldalán jelenleg 2000 méteres magasságban van a hóhatár, a északi oldalon, ahol a gép lezuhant, már 1700 méteres magasságtól havas a táj.
A gépen 144 utas és hat fős legénység tartózkodott, francia és spanyol források szerint az utasok közül 45 spanyol volt, a Germanwings legfrissebb adatai szerint többek között 72 német és 35 spanyol, továbbá két-két ausztrál, argentin, iráni, venezuelai és amerikai, valamint egy-egy angol, holland, kolumbiai, mexikói, japán, dán, belga és izraeli utasa is volt a járatnak. Valószínűleg mindenki életét vesztette a balesetben.
A holttestek kiemelése több napig is eltarthat. A hatóságok tucatnyi nagy méretű roncsot számoltak össze, ezenkívül a repülőgép sok apró darabra esett szét és szétszóródott a nehezen megközelíthető helyeken.
Gyászol Európa
Európa országainak vezetői sorra együttérzésüket fejezték ki az áldozatokkal és azok hozzátartozóival, de az Egyházak Világtanácsa és Európa egyházai is gyászukról írtak nyilatkozataikban. „Gondolatainkban azokkal az emberekkel is vagyunk, akik a tragédia áldozatainak hozzátartozóival foglalkoznak” – állt az Egyházak Világtanácsának és az Európai Egyházak Konferenciájának közös nyilatkozatában.
A németországi evangélikus és katolikus egyházak is az áldozatokért és hozzátartozóikért tartott imaórákra hívták a jóakaratú embereket. „Az embereket hirtelen és váratlanul az életből elragadó szerencsétlenség áldozataira emlékezünk” – mondta kedden Reinhard Marx, a katolikus püspöki konferencia elöljárója.
A Németországi Protestáns Egyház vezetője, Heinrich Bedford-Strohm elmondta, hogy az ennyi ember tragikus haláláról szóló hír hallatán teljesen magába roskadt. „Imádságaimban és gondolataimban az áldozatokra és hozzátartozóikra gondolok” – biztosított mindenkit a bajor tartományi püspök, aki külön köszönetet mondott azért is, hogy a lelkigondozói csoportok hatékony segítséget nyújtanak folyamatosan az áldozatok hozzátartozói számára.
A rajnavidéki egyházvezető, Manfred Rekowski is mély együttérzéséről írt és elmondta, hogy a düsseldorfi repülőtérre a katolikus egyházzal közös lelkigondozói csoportot küldtek.
Munkában a lelkigondozók
A bajban az emberek gyámolításra szorulnak, így szükség van a másik ember támogatására, segítségére. A lelkigondozók katasztrófahelyzetben a rendőrség, a tűzoltók és a mentők embereivel működnek közre és lelki elsősegélyt nyújtanak.
Németországban a katasztrófahelyzetben történő lelkigondozás alapjait 1962-ben egy hamburgi légiszerencsétlenség után fektették le. Az 1980-as években aztán Németország-szerte különböző egyházi kezdeményezések jöttek létre és ma már a különböző egyháztesteken belül mind működik egy-egy lelkigondozói csapat. Ezek a csoportok azonban szorosan együttműködnek más segélyszervezetek (máltaiak, johanniták, Vörös Kereszt) munkatársaival is. Különösen katasztrófahelyzetben kell az erőket összpontosítani. A lelkigondozók csoportjában vannak terapeuták, lelkészek, pszichológusok, tanárok és orvosok is. Néha elég pár percnyi beszélgetés, de sokszor órák is kevésnek bizonyulnak, hogy segíteni tudjanak. Arra azonban ügyelnek, hogy az érintett és a lelkigondozó között ne alakuljon ki túl szoros kötődés. Ezért aztán nekik a fő feladatuk a lelki elsősegély nyújtása. A kísérésben már nem vesznek részt, annak ellenére, hogy az egyház a hosszútávú lelkigondozásban gondolkodik.
Bevetésben a düsseldorfi reptéren
Az áldozatok hozzátartozói közül többen az éjszakát a düsseldorfi repülőtéren töltötték. Információkra vártak, egyfolytában a tévét és az internetet nézték. „Mindannyian igen terhelt helyzetben vannak – mondta a lelkigondozói csapat egyik tagja, Uwe Rieske lelkész. – Sokan még reménykednek, bár tudjuk, hogy minden remény elszállt már. De minden bizonnyal csak akkor fognak beletörődni a megváltoztathatatlanba, ha a holttestek azonosítása bekövetkezik. Sajnos ilyen helyzetekben nincsen vigasz, elég, ha mellettük vagyunk, és segítünk neki a legszükségesebbekben. Olyan rituálékat is kínálunk nekik, amelyeknek segítségével az egyes hozzátartozók megtalálhatják az utat egymáshoz, és ki tudják cserélni véleményüket a helyzetről. Tapasztalatokat gyűjtöttünk már e téren, a 2004-es cunami, a loveparade-baleset, repülő, vonat vagy buszbalesetek során.”
A lelkigondozó elmondta azt is, hogy jót tesz a jelenlegi helyzetnek, hogy a német média eddig tapintatosan kezelte a tragédiát és nem akarták feltétlenül megszólaltatni a hozzátartozókat.
A repülőgépről
A járatot a Germanwings D-AIPX lajstromjelű Airbus A320-asa teljesítette. A 24 éves gép a Lufthansánál állt forgalomba 1991 februárjában, a Germanwings 2003-óta üzemeltette.
A Germanwings a Lufthansa-csoport diszkont leányvállalata, 1997-ben az Eurowings divíziójaként alapították, majd 2002-től önálló cégként működik. A kölni székhelyű társaság Köln-Bonnból, Hamburgból, Berlinből, Dortmundból és Düsseldorfból üzemeltet német belföldi és nemzetközi járatokat, köztük Budapestre is. A Lufthansa a frankfurti és müncheni járatait leszámítva az összes járat üzemeltetését 2013-ban átadta a Germanwingsnek.
A cégnek 81 gépes flottája van, a gépek átlagos életkora 9,2 év. A társaságnak eddig egyetlen gépével sem történt légi katasztrófa.