A gamerkultúra ma már kikerülhetetlen jelenség, amely egyre kevésbé számít különcségnek, ahogy fokozottan nő a társadalmi elfogadottsága. Gamereknek általában azokat a játékosokat, játékkedvelőket nevezzük, akik az átlagosnál (bármit is jelentsen ez) jóval több időt szánnak számítógépes, társas-, kártya- vagy szerepjátékokra, és ezekkel a tényleges játékidőn kívül is sokat foglalkoznak, esetleg profi szinten űzik őket. A gamerségnek megvannak a pozitívumai és veszélyei egyaránt, de a hazai konzervatívabb egyházi körökben inkább ez utóbbit szokták hangsúlyozni.
A Szólj Be a Papnak sorozat Gamerek – álomvilág vagy igazi közösség? című online alkalma jóval árnyaltabb képet kísérelt meg felvázolni a témáról. A beszélgetés résztvevői – akárcsak Kiss Ákos moderátor – mind keresztény gamerek voltak: Czirják János görögkatolikus pap, Damásdi Péter református teológushallgató, Hartyándi Mátyás mentálhigiénés játékpedagógus, Kiss Zsolt püspökladányi római katolikus plébános és Kutyej Dániel evangélikus teológus. Beszélgetésük során a pozitívumok mellett előkerültek a játékok árnyoldalai is, amelyeket meg kell tanulnunk a helyükön kezelni.
Varázslás és vallások
Czirják János szerint, az egyházak elutasító álláspontja egyrészt a ismeretlenségből fakadhat, másrészt abból, hogy az idősebb korosztály a számítógépes játékokat butaságnak véli. Kutyej Dániel felidézte, hogy édesapja nemrég megkérdezte tőle, miért nem bütyköl ő is motort, mint annak idején ő: „Azt feleltem neki, hogy ha ő lenne most fiatal, lehet, hogy akkor ő sem a motort bütykölné, hanem a számítógépét, és talán ugyanúgy élvezné.” Czirják szerint, a fantasy világoknál emellett a fiktív misztikum megléte is közrejátszhatott az ellenszenvben. „Ha az egyház jól csinálja a dolgát, a misztikum a kereszténységben is jelen van, és akkor az emberek nem máshol keresik a spirituális élményeiket” – jegyezte meg.
Hartyándi Mátyás szerint, Magyarországra hirtelen jött be annak idején a nyugati kultúra, és sok mindenről elhittük, hogy komoly dolog. „Egyszerre ömlött be a fantasy irodalom, a számítógépes játékok és a New Age mozgalmak, és ezeket könnyen össze lehetett keverni – pláne, ha a könyvkiadó még pentagrammát is rakott a szerepjátékos könyve borítójára. Ha valaki kinyitott egy ilyen könyvet, és nem tudta, mi az, félreérthette azt. Valahol érthető az ehhez kapcsolódó kultúrpánik, hiszen a társadalom és a kultúra megváltozásakor újra és újra megfigyelhető hasonló jelenség. Ma már azonban mindenki tudja, hogy attól, hogy egy játékban lehet varázsolni, még nem hiszik el a játékosok, hogy tényleg tudnak varázsolni.”
Damásdi Péter hozzátette: a fantasy világoknak sokszor saját mitológiájuk, világmagyarázatuk van: „Mivel minden vallásnak megvan a maga önmeghatározása és eredettörténete, ezért az alternatív értelmezésekre mindig ellenségesen reagálnak, hiszen mindegyikük a sajátját szeretné megvédeni. Keresztyénként azt érezhetjük, hogy ezek a művek mást üzennek, mint amit mi vallunk. Még a játékok is értékrendet közvetíthetnek, sőt, akár állást is foglalhatnak bizonyos erkölcsi kérdésekben. Fontos kérdés, hogy erre hogyan reagálunk.” Kutyej Dániel szerint, ha képesek vagyunk különválasztani a fikciót a valóságtól, nem jelenthet valós veszélyt, ha más vallású karakterrel játszunk egy játék során.
Kiss Zsolt atya is megrökönyödött annak idején a könyvborítón látható pentagrammán, ennek ellenére kipróbálta a szerepjátékot: „Eszünkbe sem jutott, hogy feláldozzuk a szomszéd macskáját, csak leültünk és játszottunk. A játékos közösségekben nem elsődlegesek a szimbólumok, de hatással lehetnek ránk, ezért nem árt, ha tisztában vagyunk a jelentésükkel. Vegyük észre a csúsztatásokat! De a fantasy világokban is lehetnek kreatív és jó gondolatok. A Trónok Harca társadalmának fiktív vallását például rendkívül ötletesnek tartom. Logikus és érthető, ahogyan az ottani hitvilág reflektál a mindennapi életre, az író nagyon jól bontja ezt ki, de ettől én még nem fogok áttérni a Hetek hitére.”
A katolikus plébános szerint, a játék lehet menekülés és lehetőség is. „Jó, ha az ember tud játszani, de az nem, amikor a játékot összekeveri a valósággal, vagy a valóságot elnyomja a játék javára. Azt kell tisztázunk magunkban, hogyan gondolkodunk arról, ami minket érint” – mondta. Hartyándi Mátyás ezt saját szakmai szempontjaival egészítette ki: „Játszhatunk éveken át más vallású karaktereket, és ennek során ráébredhetünk bizonyos felismerésekre, de a más helyzetébe való behelyezkedéssel mindig csak információkat nyerünk. Valaminek a megértése nem azonos az azzal való egyetértéssel. Nem kell egyetértenetek semmivel, amiről úgy érzitek, nincs rendben, de az jó, ha megértitek, mi történik.”


Ev. Luth. Church in Hungary
Facebook
Twitter
Youtube
Google+