A mű latin nyelven íródott, s bár az eredeti nem maradt ránk, több mű is hivatkozik rá, idézi. Eszerint állíthatjuk, hogy a vitairat király elé terjesztésével a felső-magyarországi evangélikusok megvallották igazhitűségüket – mentesen minden (más felekezetet) támadó éltől, amely egyébként jellemezte a korabeli iratokat. A mű latin nyelven íródott, amelyet (bár a két szöveg egyezősége vitatott) 1613-ban jelentettek meg magyar és német nyelven is.
A dokumentum az 1546-ban, az eperjesi zsinaton alapdokumentumként elfogadott Ágostai hitvalláson alapszik és az evangélikus egyház megerősödését, sőt megszilárdulását is jelentette hazánkban. A mű az istentiszteletek megtartásának rendjére is utal, a tradíciók megtartását és a helyi szokások figyelembevételét ajánlva a reformok alapjául.
A lutheri tanok Magyarországon való jelenléte és hatása már az 1520-as évek elejétől megragadható, elegendő arra gondolnunk, hogy ezekben az években besztercebányai és lőcsei diákokat is találunk a wittenbergi egyetemen, s a század folyamán több mint ezer magyarországi diák fordult itt meg. Ennél is beszédesebb a selmecbányai jegyző, Bartholomaeus Francfordinus 1522. május 19-én kelt levele: „A császár birodalmi gyűlést tart Nürnbergben, meg van oda idézve a mi Lutherünk, akit az Úr Jézus áldjon meg, akinek legállhatatosabb hirdetője.” E szórványos források mellett nagyon fontos kiemelnünk azt is, hogy – az erdélyi szászoktól függetlenül – a Confessio pentapolitana a magyarországi reformáció első hitvallása. Ahogy arra már utaltunk, az iratot lutheri szellemben fogalmazták meg, így a magyarországi reformáció minden más ága közül az evangélikus volt az első, amelyik nemcsak szóban, vándorprédikátorok tevékenységének nyomában terjedt, hanem amelyet írásban is tisztázott hittételek alapján gyakoroltak.


Ev. Luth. Church in Hungary
Facebook
Twitter
Youtube
Google+