Országosan száznyolcvanhárom csapat nevezett be az első körbe, végül a döntőbe négy evangélikus, egy református és egy világi iskola csapata került be. Érdekes adat, hogy az eredeti mezőnynek mintegy a kétharmada református volt.
A szervezők változatos feladatokat találtak ki a diákoknak: nemcsak kérdéseket kellett megválaszolniuk, hanem éneklésben, színjátszásban, valamint vitában – azaz disputában – is helyt kellett állniuk. A vetélkedő végén dr. Hafenscher Károly, a kormányzati Reformáció Emlékbizottság miniszteri biztosa – egyházunk zsinatának lelkészi elnöke – bejelentette: látva a fiatalok lenyűgöző felkészültségét és lelkesedését, mind a hat döntős csapat elutazhat Wittenbergbe.
Először a győztes Deák térieket mutatjuk be.

Nagy Anna Mariann

Nagy Soma
A győztesekkel a gimnázium dísztermében ülünk le beszélgetni. Két felkészítő tanáruk a háttérből nem kis büszkeséggel figyeli a lapunknak nyilatkozó diákokat, akik elhozták a fődíjat. Nagy a fiatalok között az egyetértés, jókat derülve, szinte egymás mondataiba vágnak bele. Néha meg teljesen ellentmondanak egymásnak, ami még nagyobb vidámságra ad okot. Látszik, hogy a komoly felkészülés, a felelősségteljes feladat után most kezdenek kiengedni. Érezni, hogy a sok élmény még nem ülepedett le.
De nézzük részletesen, mi is a győztes csapat receptje!
Főző Csenge

Cserháti Dániel
Csapatmunka
A Visszatérők – ez volt a Deák téri csapat neve – az első fordulóban még Antiesszénusok néven futottak. Azért kellett változtatni, mert nem mindenki értette jól. „Az esszénusok – mesélik a fiúk – egy Jézus korabeli »felekezet« volt, egy elég markánsan Jézus-ellenes társaság. Mi egy »dupla csavarral« azt gondoltuk, hogy antiesszénusok leszünk, mert mi Jézus mellett vagyunk. De ez aztán túl bonyolultnak bizonyult, így a második fordulóban már Visszatérők voltunk – akik visszatérnek a reformáció eredeti értékeihez.”
Ebbe a csapatba kapcsolódott be Dani, ő lett a „titkos tag”, mint a képzőművészeti feladatok felelőse: plakátot, később pedig nagy hozzáértést igénylő makettet is kellett készítenie. A Deák téri evangélikus templom makettjét alkotta meg, amelyhez – Máté ötlete alapján – a régi tornyot is megcsinálta levehető elemként. Dani építész lesz, így neki ez valóban testhezálló munka volt. A versenyre is elkísérte a csapatot, mint néző drukkolt társainak.
A győztes csapat összesen két évfolyamból és három osztályból állt össze. A kezdet kezdetén, amikor a verseny végéig tartó hosszú menetelés elkezdődött, még nem is álmodtak arról, hogy győzni fognak. Mint mesélik, meglepetésként érte őket, hogy az első fordulóból az első helyen jutottak tovább.
A győzelmet persze nem adták ingyen. Nagyon sokat kellett tanulniuk az iskolai feladataikon túl. Anna megjegyzi, hogy mennyire jó csapat kovácsolódott össze a felkészülés hónapjai alatt, ami némileg feledtette a sok plusztanulnivalót. Például akadt olyan döntő előtti forduló, amelyre még a verseny napján is készültek!
Mi adta az erőt mégis mindennap az iskolai órák utáni felkészüléshez? A fiúk szerint a wittenbergi út is kecsegtető volt, de a meglepetés pszichológiai hatását húzzák alá: mintha ott, az első továbbjutásnál szárnyakat kaptak volna, amelyek – utólag látjuk – a dobogó legfelső fokáig repítették őket.

Egyszer még hasznos lesz
Talán az is lehetett a titkuk, hogy a komoly felkészülés és a lazaság együtt járt. Említik, hogy a második fordulónak úgy álltak neki: „Megcsináljuk legjobb tudásunk szerint, de nem fogunk sírni, ha nem jutunk tovább – nem kell többet készülni…” És azt is megnyerték. Onnan pedig már nem volt megállás.
A sok plusztudást – együttes véleményük szerint – a későbbi karrierjükben hasznosítani tudják. Anna pedig az általános műveltséget említi. „Hasznos, hogy több téren is bővült a tudásunk, akár egy tévés vetélkedőben is jól jöhet majd egyszer” – nevetik el a választ.
A Kunigunda útján, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap székházában először járni, pláne versenyezni, kamerák előtt – élmény. Kérdés, hogy jó-e vagy rossz. A válaszok megoszlanak: volt, akinek nem volt stresszes, a leállások, ismétlések nem feltétlenül voltak negatívak. De akad csapattag, aki szerint nagyon is próbára tette az idegeket a légkör, a környezet, a kimért idő, a csúszások. „A stáb kedves volt, a zsűritagok is jó fejek voltak, de akadtak hibák, amikről jobb, ha nem teszünk említést” – néznek egymásra derűsen. Gyanítható, hogy lennének érdekes történeteik, egyszer talán majd ezeket is meghallgathatjuk.
A tizennégy órán át tartó felvétel alaposan elfárasztotta a társaságot. „A végére – mondják – mindenki teljesen hulla volt, a közönség is. A fél óra várakozás a díjátadóra… az már a »menjünk haza, hadd aludjak, mindegy is, hányadikok lettünk« stációja volt”.

Rostás Máté

Szikra Benedek
Összességében a jó és a rossz élmények kiegyenlítették egymást, a pörgés kellett, a feje tetején álló stúdió a talpára került, és a végeredmény mindent elmond. A zsűri véleményét jó néven vették a fiúk-lányok, kedvesnek, földtől nem elrugaszkodottnak jellemzik az ítészeket, akik sokat mosolyogtak a felkészült fiatalokra, éreztették velük: tudják, hogy milyen sok munka van mögöttük. Egyikük példaképnek nevezte a diákokat – méltán.
A siker egyik kulcsa pedig a jó munkamegosztás: Csenge készült legtöbbet a kvízre, Benedek, Máté, Csenge, Anna és Soma egyaránt szerepelt a darabban, az énekben Anna és Benedek vett részt, a prezentációban a fiúk, Soma, Máté és Benedek jeleskedtek. Magyarfakultáción már tavaly tanultak disputálni. A fordulók előtt egymás kikérdezése segített a sok adat és információ rögzítésében.
A szervezők Szabó Magda születésének századik évfordulója előtt tisztelegve, színjátszó feladatot is adtak a versenyzőknek: az írónő Abigél című regényének egyik részletét kellett előadni. A négyperces jelenetben a Visszatérők csapatából Anna játszotta Vitay Georgina szerepét, akit az édesapja éppen a Matulába, azaz a szigorú protestáns leánynevelő intézetbe küld. Ebben a feladatban az idő rövidsége okozta az igazi nehézséget. Sokat próbáltak, hogy tartsák az időkeretet, a felkészülésben pedig „Nóra néni” segítette a csapatot.
Vetélkedő, mint misszió
Nagy kérdés, hogy a tévénézők mit értettek-éreztek meg a reformáció lényegéből. Anna szerint a disputa volt a legjobb ilyen szempontból, a toronyépítés feladata azonban nem annyira passzolt a reformáció megismertetésébe. A fiúk szerint is csak egyes feladatok kötődtek szorosan a lutheri reformáció értékeinek felmutatásához. A kvíz sokat adott, az biztos – értenek egyet. Az énekről és a színdarabról megoszlanak a vélemények. Az igazi sokk a meglepetésfeladat volt: „Dühöngtünk is tíz percet az öltözőben. Mivel csak tíz percünk volt, nem is tudtunk többet” – emlékeznek. Építős, logikai feladatot kellett megoldaniuk, amelyre aránytalanul sok pontot adott a zsűri, ellentétben a gigantikusan sok tanulnivalóval járó feladványokkal.
A stúdióban ott szurkoltak a diáktársak és a tanárok. Az eredményhirdetéskor egymás nyakába borultak. „Megbeszéltük, mit fogunk csinálni, hogy jól mutasson a képernyőn. Addigra már tudtuk, mivel kimatekoztuk, hogy mi nyertük meg a versenyt” – nevetnek ismét.
A győztesek örülnek, hogy – bár övék a győzelem – mind a hat csapat mehet Wittenbergbe. Már várják, „mert mindenki, egytől egyig, abszolút megérdemli!” – mondják egymás szavába vágva. Nagy kitartás kellett nemcsak a sok fordulóhoz, tanuláshoz, de ahhoz is, hogy a már kiesett csapatok a döntő végéig maradva, dobozokon, csendben ücsörögjenek. Jó lesz tehát együtt lazítani a reformáció fővárosában.

K. Sebestyén Nóra

Dr. Guóth Emil
A Deák tériek elárulták, hogy a békéscsabaiakkal nagyon jóban lettek. Korábban pedig felkészítő táborban voltak együtt Bonyhádon, amely emlékezetes élmény volt: nyáron, a szünidőben, spontán kellett ráhangolódniuk erre a projektre. A tanárokkal ott kovácsolódtak össze igazán: a csoportdinamika a Deák térieknél kezdettől klassz volt, és ezt hatalmas pluszként értékelik a fiatalok. A többi csapattal is valamelyest összecsiszolódtak a tábornak köszönhetően, ahol persze – mint mindenki – ők is felmérték az erőviszonyokat.
„Az eufória után visszarázódni kemény: a sokszor a tanórák helyett könyvtárban töltött napok és a döntő két napja után most újra a régi kerékvágásban zajlik az élet. De a tanárok jó fejek, hagyják, hogy újra felvegyük a ritmust” – teszik hozzá vidáman a diákok.
K. Sebestyén Nóra tanárnő nagyra becsüli diákjai kitartását: „Mindent háttérbe szorítottak a felkészülés érdekében. A verseny közben azzal biztattam őket: nem a győzelemért lesztek aranyérmesek, hanem mert hihetetlenül sokat dolgoztatok. A végeredménynek persze külön örülünk. Kisebb korukban azt mondtam nekik: csak ne fél szívvel csináljatok bármit is…, hát ezt is teljes szívvel csinálták! Ha fáradtak voltak, vagy elcsüggedtek, akkor a lelki tényezőkre figyeltünk oda jobban, hiszen sokszor, mikor a többiek a nagyszüneten voltak, vagy hétvégén pihentek, ők színdarabot próbáltak, könyvtárban ültek, vagy makettet építettek. Szívüket-lelküket beletették.”
Dr. Guóth Emil tanár úr értékelése sem mentes a meghatottságtól: „Először annak örültem, hogy meglett a csapat. Nagyon tehetséges gyerekek jöttek össze, akik önállóan is tanultak, készültek, és ami nagy szó, hogy az időbeosztásukat is felnőtt módra voltak képesek kezelni. A lyukasórákat is kihasználtuk, de ezenkívül a felkészülés legnagyobb részét maguknak kellett megoldani. Nemcsak tehetségesek, de nagyon kreatívak is. Csak gratulálni tudok nekik!”
Az első helyezettek, a Deák Téri Evangélikus Gimnázium Visszatérők csapatának tagjai: Cserháti Dániel, Főző Csenge, Nagy Anna Mariann, Nagy Soma, Rostás Máté, Szikra Benedek. Felkészítő tanáraik K. Sebestyén Nóra és dr. Guóth Emil voltak.



Ev. Luth. Church in Hungary
Facebook
Twitter
Youtube
Google+