Az érték a legfőbb mérték...

Az érték a legfőbb mérték...

Share this content.

Forrás: teol.hu, szöveg: Vizin Balázs
Bonyhád – Egy hely, ahol az elme, a test és a lélek fejlesztését, gondozását egyaránt fontosnak tartják. Az elmúlt időszak sikerei is azt bizonyítják, hogy az a fajta oktató-nevelő munka, amit a bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium magáénak vall, országos kitekintésben is példaértékű.

Ha belép az ember a Kossuth Lajos utcai intézmény főbejáratán, akkor látszólag semmi különöset nem tapasztal: egy középiskola, ahol a nagyszünetben egyik tanteremből a másikba ingázó fiatalokkal találkozik. De ha már szóba is elegyedik velük, akkor lassan kezd kirajzolódni a kép a vendégben, hogy nem egy „szokványos” iskolába érkezett. Az általunk megkérdezett növendékek szerint olyan szellemiség jellemzi a gimnáziumot, amit még a legjobb magyarosnak is nehéz lenne szavakba öntenie, és inkább megtapasztalni érdemes, mint beszélni róla. Viszont – amolyan összefoglaló gyanánt – három lényeges „alkotóelemet” mégiscsak elárultak abból a bizonyos megfogalmazhatatlan légkörből, ami a jó közösség, az érték- és tudásalapú napi munka, valamint a lehetőségek széles tárházának megléte volt.

Az igazgatói irodába érve újabb három, lényeges „mozaikkal” gazdagodott a Kiváló Akkreditált Tehetségpontként működő, nagy múltú intézményről alkotott képünk Andorka Gábor jóvoltából. – Azon vagyunk a kollégáimmal, hogy a Petőfi Sándor Evangélikus Gimnáziumot továbbra is az jellemezze: olyan intézmény, ahol az elme, a test és a lélek fejlesztése, gondozása egyaránt prioritást élvez, egyik sincs meg a másik nélkül, így alkot egy egészet a nálunk zajló oktató-nevelő munka – világított rá a beszélgetés elején az igazgató, amelynek apropójául a közelmúltban elért sikereik szolgáltak.

Andorka Gábor örömmel számolt be arról, hogy egy nemrégiben megjelent felmérés szerint az országos ötödik helyet szerezte meg iskolájuk a hozzáadott érték alapján. Vagyis azon (felzárkóztató) tevékenység értékelésekor, amely azt vizsgálta, hogy az intézménybe felvételt nyert 6., vagy 8. osztályosok a 4-6 év elteltével milyen tudással hagyták el a gimnáziumot. Hozzátette, a tehetséggondozáson belül a növendékek versenyekre való felkészítésére is nagy hangsúlyt fektetnek. Ezt igazolja az is, hogy a jelenlegi tanévben nyolc tantárgyból (magyar, matematika, biológia, kémia, német, angol, földrajz, fizika) 23 diákjuk jutott tovább az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen (OKTV), ami a legrangosabb tudáspróbának számít.

Ugyancsak büszke arra, hogy a sportversenyek „OKTV-jének” tekinthető diákolimpiai megmérettetéseken is rendszerint remekelnek gimnazistáik. De nemcsak a fiatalok, hanem a pedagógusok is: legutóbb például Ferenczi Imre testnevelő munkáját ismerték el.

Egy csapatmunka elismerésének tekinti a díjat
– A statisztika sosem volt az erősségem, így – kis túlzással – az újdonság erejével hatott rám, amikor viszont hallottam a 2013/2014-es tanévben elért helyezéseinket – jegyezte meg humorosan Ferenczi Imre, akit ezen időszak sikereiért a legeredményesebb diákolimpiai testnevelőnek választott meg a Magyar Diáksport Szövetség. Az elsősorban atlétikát és röplabdát oktató tanár, a helyi atlétikai club edzője megjegyezte, bár a kitüntetést neki címezték, ő mégis úgy tekint erre, mintha azzal annak a csapatnak a munkáját ismerték volna el, amelynek örül, hogy tagja lehet.
Az eredmények között tallózva elmondta, megnyerték a Christián László atlétikai emlékversenyt, a csapaton belül az ugró- és a váltó szakág tartozott hozzá. Szintén szívesen gondolt vissza az országos amatőr röplabda bajnokságra, amelyen a legjobb hat együttes között végeztek. És az egyéni diákolimpiai versenyeken is rendszerint felállhattak a dobogó valamelyik fokára tanítványai. Ferenczi Imre azt tartja szem előtt hivatása, a napi munka során, hogy a szellemi tudás és a fizikai állóképesség harmóniájának fontosságára hívja fel a fiatalok figyelmét. Mint fogalmazott, a gimnáziumban minden feltétel adott ennek megvalósításához. Sőt, tavasszal – a Magyar Atlétikai Szövetség támogatásával, 39 millió forint értékben – egy korszerű ugrópálya kialakítása kezdődhet meg. Ugyanis Szombathely és Tatabánya mellett Bonyhádra is fontos (utánpótlás-nevelő) bázisként tekint a szövetség.

Minden feltétel adott a minőségi oktatáshoz
– Egy pedagógusnak az a legnagyobb öröm, amikor látja fejlődni tanítványait. Elsősorban az ő sikerük, előmenetelük a mérvadó. De természetesen azokra a visszajelzésekre is szüksége van, amelyek kimondottan neki szólnak – nyilatkozta Pápai János, aki a Magyar Tudományos Akadémia „Pedagógus Kutatói Pályadíját” vehette át a napokban. A biológia-kémia szakos tanárnak a rovarokkal foglalkozó munkáját, azon belül az élőhelyen belüli, valamint élőhelyek közötti mozgást vizsgáló kutatását emelte ki a bíráló bizottság. Több területen, így például Bugacon, a mezőföldi réteken és a Vértes hegységben tanulmányozza a rovarok életét. – Azért is fontos számomra a kitüntetés, mert az ökológia tudomány neves képviselői minősítették ezt a munkát, egy szakértő zsűri hozta meg a döntést – fűzte hozzá Pápai János, aki tavaly augusztustól erősíti a gimnázium kollektíváját.
Megtudtuk tőle: a természettudományos képzés fejlesztésével bízták meg, amit jó szívvel vállalt el. Ferenczi Imréhez hasonlóan ő is azon az állásponton volt, hogy az intézményben minden feltétel adott a minőségi oktatáshoz – a szakterületére levetítve az új labor meglétét hangsúlyozta, ugyanis ez remek alapul szolgál a további kutatások elindításához. De a terepgyakorlatokat, az úgynevezett erdei iskolai képzést, az OKTV-edzőtáborokat, a kutatóintézetek meglátogatását és az egyéb, a diákok előmenetelét szolgáló lehetőségeket is fontosnak nevezte, amelyeket biztosít számukra a gimnázium.

Támogatókra lelnek céljaik megvalósításához
Andorka Gábor az intézmény jövőbeli terveiről is tájékoztatta lapunkat. A már említett, nemzetközi verseny lebonyolítására is alkalmas kültéri atlétikai ugrópálya átadása mellett négy beállásos lőszobát alakítanak ki a tornaterem mellett. Utóbbival is az a céljuk, hogy megteremtsék a feltételt ahhoz, hogy idővel ebben a sportágban is elindulhassanak a növendékek a Diákolimpián – amelyen jó eredményt elérve növelhetik a felvételi pontjaikat.
Mindezeken túl számos programot hívnak majd életre a következő hónapokban, többek között a IX. nemzetközi kémiai diákszimpóziumot és az országos konfirmandus tábort. Jóllehet, már az elmúlt napok, hetek is eseményekben bővelkedtek. Hohlné Probszt Éva, a gimnázium általános igazgató helyettese kifejtette, január 17-én volt a központi írásbeli felvételi vizsga, több mint 250 általános iskolás vett részt ezen, korábban pedig az Arany János Tehetséggondozó Programra való jelentkezés zárult le.
– A kollégáimat nem a kitüntetések motiválják a mindennapok során, ugyanakkor jóleső érzés számukra, számomra, amikor elismerést kapnak példás szerepvállalásukért. Ferenczi Imre mellett Pápai János is egy olyan rangos díjban részesült, amely igazolja az itt zajló szakmai munkát – vette át a szót Andorka Gábor.

Hivatkozások: További képek. -

Az evangelikus.hu cikkeihez a Magyarországi Evangélikus Egyház Facebook profiljában szólhat hozzá, itt mondhatja el véleményét, oszthatja meg másokkal gondolatait: www.facebook.com/evangelikus
A hozzászólásokat moderáljuk, ha gyűlöletkeltő, törvényt, illetve személyiségi jogokat sért. Kérjük, mielőtt elküldi véleményét, a fentieket vegye figyelembe!